Szanowni Państwo, Drodzy Klienci
 

Od czasu wprowadzenia nowych przepisów o świadczeniu wspierającym, działaliśmy bez wytchnienia, wspierając osoby potrzebujące w jego uzyskaniu. Był to dla nas czas wielkiego zaangażowania w Wasze sprawy.
 

Teraz nadszedł czas na zasłużony odpoczynek. Wykorzystujemy okres świąteczno-noworoczny na regenerację.
 

Informujemy, że do 9 stycznia Kancelaria jest nieczynna.
 

Wszystkich obecnych i przyszłych Klientów zapraszamy do kontaktu po wskazanej dacie. Z nową energią i przyjemnością zajmiemy się Państwa sprawami po naszym powrocie.

 

Życzymy Państwu spokojnych Świąt i pomyślności w Nowym Roku!

Copyright 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. 

PRZECZYTAJ NAJNOWSZE

06 grudnia 2025
Pomoc w uzyskaniu wysokiego świadczenia wspierającego. Odwołanie od decyzji ustalającej  punkty poziomu potrzeby wsparcia.

Niższa punktacja przez „nielegalne wytyczne”? Sprawdź, czy Twój wniosek oceniono według schematu.

Wojewódzkie Zespoły ds. Orzekania o Niepełnosprawności (WZON) coraz częściej stosują „wewnętrzne limity punktowe” zamiast indywidualnej oceny. Jeśli jesteś osobą starszą (75+), niewidomą, niesłyszącą lub poruszającą się na wózku aktywnym, Twoja ocena mogła zostać sztucznie zaniżona. Wyjaśniamy, dlaczego ta praktyka jest wg nas bezprawna i dlaczego warto złożyć odwołanie.
 

W środowisku osób z niepełnosprawnościami wrze. Docierają do nas liczne sygnały, że poziom potrzeby wsparcia (PPW) ustalany jest nie na podstawie rzeczywistego stanu zdrowia, ale według nieformalnych instrukcji. Podejrzenia są poważne: WZON-y mogą stosować arbitralne „szablony”, które z góry narzucają maksymalną liczbę punktów dla konkretnych grup (np. osób powyżej 75. roku życia). Oznacza to, że decyzja administracyjna nie opiera się na przepisach ustawy, lecz na ukrytych kryteriach, co budzi ogromne wątpliwości prawne.
 

Zamiast indywidualnej oceny – schemat
 

Istotą świadczenia wspierającego miała być indywidualna ocena każdej osoby. Każdy wniosek o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia powinien być analizowany pod kątem realnych barier, z jakimi zmaga się osoba z niepełnosprawnością.


Tymczasem  wyłania się inny obraz. Stosowany jest mechanizm „szufladkowania”:

  • Osobę przypisuje się do kategorii (np. wiek 75+ lub rodzaj niepełnosprawności).

  • Według wewnętrznej tabeli przyznaje się jej maksymalnie określoną liczbę punktów.

  • Specjaliści ustalający poziom potrzebny wsparcia mają „zablokowaną” możliwość przyznania punktów za pełne wsparcie (WP) lub wsparcie szczególne (WS), nawet jeśli ograniczenia w codziennym funkcjonowania faktycznie danego wsparcia wymagają.
     

Przykład? Osobie powyżej 75. roku życia w dziewięciu kluczowych czynnościach (m.in. poruszanie się, obsługa toalety, załatwianie spraw) przyznaje się „z automatu” jedynie wsparcie częściowe (WC-C). To limit 2,7 punktu na czynność, podczas gdy rzeczywista potrzeba pełnej pomocy, powinna skutkować przyznaniem 4 punktów.
 

Dlaczego według nas to działanie jest bezprawne?
 

Stosowanie „wewnętrznych wytycznych” to rażące naruszenie zasady legalizmu (art. 7 Konstytucji RP). Organy władzy muszą działać na podstawie i w granicach prawa. Źródłem prawa są ustawy i rozporządzenia, a nie wewnętrzne „materiały szkoleniowe” czy e-maile z instrukcjami.
 

Delegacja ustawowa jest jasna: szczegółowe zasady punktacji określa Rada Ministrów w rozporządzeniu z 23 listopada 2023 r. Nigdzie w ustawie ani w tym rozporządzeniu nie ma mowy o limitach punktowych ze względu na wiek czy rodzaj schorzenia.
 

Tymczasem, według doniesień medialnych i interwencji Rzecznika Praw Obywatelskich, w obiegu funkcjonują „Wytyczne” Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, które modyfikują te zasady. Jest to próba zmiany prawa „tylnymi drzwiami”, co stanowi naruszenie hierarchii aktów prawnych. Jak słusznie zauważa Rzecznik Praw Obywatelskich – takie działanie przesądza wynik oceny jeszcze przed jej rozpoczęciem, co jest sprzeczne z zasadą obiektywizmu i zaufania do państwa.
 

Kto traci najwięcej? 4 grupy poszkodowanych
 

Analiza skarg i materiałów szkoleniowych ujawnionych w trybie dostępu do informacji publicznej wskazuje, że ofiarami „szablonów” padają cztery główne grupy:
 

  • Osoby niewidome Według relacji, narzucona tabela uniemożliwia przekroczenie 76 punktów. Dla osoby samotnie gospodarującej oznacza to świadczenie w wysokości 1126 zł, zamiast potencjalnych 4134 zł (dostępnych od 95 pkt). Całkowita niesamodzielność wynikająca z braku wzroku jest „wyceniana" niżej przez sztuczne zaniżanie kwalifikatorów.
     

  • Osoby 75+ Tutaj stosuje się "obcięcie" punktacji w 9 kategoriach życiowych. Zamiast 4 pkt, seniorzy otrzymują max. 2,7 pkt. To strata łącznie aż 11,7 punktu! Skutek: Osoba, która powinna mieć np. 85 pkt (2255 zł świadczenia), spada do 74 pkt (752 zł świadczenia). To drastyczna różnica finansowa.
     

  • Osoby na wózkach (tzw. wózek aktywny) Osoby sparaliżowane, ale z zachowaną sprawnością rąk, otrzymują punktację idealnie pokrywającą się ze szkoleniową tabelką (ok. 41 pkt), co wydaje się rażąco niskie w kontekście barier architektonicznych i życiowych.
     

  • Osoby niesłyszące Również w tej grupie obserwuje się schematyczne przypisywanie niższych kwalifikatorów wsparcia, co zamyka drogę do wyższych kwot świadczenia.
     

Co możesz z tym zrobić? Odwołaj się!
 

Opisane praktyki wywołały sprzeciw społeczny. Organizacje takie jak Fundacja Vis Maior oraz Rzecznik Praw Obywatelskich interweniują w tej sprawie, wskazując na bezprawność limitów. Jednak machina biurokratyczna działa powoli.
 

Jeśli otrzymałeś decyzję z zaniżoną punktacją – nie rezygnuj.


Pamiętaj:

  • Decyzja oparta na nieformalnych wytycznych jest wadliwa. Masz pełne prawo ją zaskarżyć.

  • Argumentuj zasadą legalizmu. W odwołaniu warto powołać się na brak podstawy prawnej dla stosowania limitów wiekowych czy wynikających z rodzaju niepełnosprawności.

  • Walcz o indywidualną ocenę. Domagaj się weryfikacji Twoich faktycznych potrzeb, a nie wpisywania Cię w „tabelkę".
     

Choć pojawiają się niepokojące sygnały o obniżaniu punktacji przez WZON w ramach "zemsty" za odwołanie (co jest naruszeniem zakazu niepogarszania sytuacji strony wnoszącej odwołanie), to droga sądowa przed sądem pracy i ubezpieczeń społecznych jest dla obywatela bezpieczna i bezpłatna. Sąd ocenia stan faktyczny, a nie „wytyczne" urzędników.
 

Nie pozwól, aby nielegalny „szablon” pozbawił Cię należnych środków na życie i rehabilitację. Składaj środki odwoławcze.

 

Walka o sprawiedliwą ocenę bywa skomplikowana, ale orzecznictwo sądowe pokazuje, że jest do wygrania. Mamy ogromne doświadczenie w prowadzeniu spraw o ustalenie poziomu potrzeby wsparcia. Doskonale znamy mechanizmy działania organów orzekających i wiemy, jak skutecznie z nimi polemizować.
 

Mamy za sobą szereg pozytywnych rozstrzygnięć sądowych, w których skutecznie podważyliśmy schematyczne decyzje urzędników, uzyskując dla naszych Klientów należne im punkty i wyższe świadczenia.
 

Nie ryzykuj utraty środków przez błędy proceduralne. Zapraszamy do kontaktu – przeanalizujemy Twoją decyzję i pomożemy Ci wywalczyć sprawiedliwość, na którą zasługujesz.

 

Najczęściej Zadawane Pytania (FAQ)
 

1. Dlaczego otrzymałem niską punktację, mimo że wymagam stałej opieki 24/7?

Wiele wskazuje na to, że Twój wniosek mógł zostać oceniony nie na podstawie Twoich faktycznych potrzeb, ale według nieformalnego „szablonu”. Urzędnicy WZON często stosują wewnętrzne wytyczne, które dla określonych grup (np. osób 75+ lub niewidomych) automatycznie narzucają niższy rodzaj wsparcia (tzw. wsparcie częściowe), co uniemożliwia uzyskanie maksymalnej liczby punktów, nawet przy całkowitej niesamodzielności.
 

2. Czy stosowanie „limitów punktowych” dla seniorów (75+) jest zgodne z prawem?


Nie. Zgodnie z Konstytucją i ustawami, organy administracji muszą działać wyłącznie na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących. Żadna ustawa ani rozporządzenie nie wprowadza limitów punktowych ze względu na wiek. Stosowanie tajnych instrukcji lub wytycznych, które modyfikują zasady oceny na niekorzyść obywatela, jest bezprawne i stanowi skuteczną podstawę do odwołania.
 

3. Czy składając odwołanie, ryzykuję, że zabiorą mi nawet te punkty, które już mam?

 

W postępowaniu sądowym zasada jest jasna: sąd nie może pogorszyć sytuacji osoby odwołującej się. Oznacza to, że walka o wyższe świadczenie w sądzie jest bezpieczna – nie stracisz tego, co już masz, a możesz tylko zyskać. W przypadku odwołania do WZON (wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy) teoretycznie obowiązuje zakaz pogarszania sytuacji strony, chyba że wyjdą na jaw nowe fakty. Niestety zdarzają się przypadki naruszania tej zasady przez urzędników, dlatego tak ważne jest wsparcie eksperta, który zareaguje na ewentualne bezprawne działania urzędu.

 

4. Czy odwołanie do sądu w sprawie świadczenia wspierającego kosztuje? 


Dobra wiadomość jest taka, że w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych i prawa pracy osoba odwołująca się jest zwolniona z kosztów sądowych. Nie płacisz za wniesienie odwołania do sądu. Kosztem jest jedynie ewentualne wynagrodzenie specjalisty, który pomoże Ci profesjonalnie przygotować argumentację i poprowadzić sprawę.
 

5. Jakie mam szanse na wygraną w sądzie?

 

Każda sprawa jest inna, ale orzecznictwo sądów jest coraz bardziej przychylne obywatelom. Sądy, w przeciwieństwie do urzędników, nie są związane wewnętrznymi „wytycznymi” ministerstwa. Sędziowie opierają się na opiniach niezależnych biegłych sądowych, którzy oceniają Twój rzeczywisty stan zdrowia. Nasza kancelaria ma na koncie wiele wygranych spraw, w których sąd przyznał znacznie wyższą punktację niż pierwotnie WZON.