🎄 Szanowni Klienci i Przyjaciele! 🎄

 

W pierwszym roku funkcjonowania świadczenia wspierającego jako finansowej pomocy dla osób z niepełnosprawnością mieliśmy zaszczyt wspierać setki potrzebujących. Teraz nadszedł czas na chwilę wytchnienia.

 

☃️   Zespół naszej kancelarii regeneruje siły i korzysta z przerwy świąteczno-noworocznej. Wrócimy do Państwa pełni energii 7 stycznia 2025 roku. Prosimy o kontakt po tej dacie.

 

Życzymy Państwu spokojnych Świąt i szczęśliwego Nowego Roku!

 

Zespół Lexago

Czy osoba z niepełnosprawnością, która mieszka w prywatnym domu opieki, może otrzymać świadczenie wspierające? To
Decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia to dokument wydawany przez wojewódzki zespół do spraw orzekania o
Kiedy ZUS wypłaca świadczenie wspierające? Zanim ZUS zacznie wypłacać świadczenie wspierające, osoba z niepełnosprawnością musi
Świadczenie wspierające to forma pomocy finansowej przeznaczona dla osób z niepełnosprawnościami. Ma na celu wsparcie
Do napisania tego artykułu skłoniły nas liczne pytania, które otrzymujemy od osób z niepełnosprawnością i
Świadczenie wspierające, wprowadzone ustawą z 7 lipca 2023 r., miało na celu zapewnienie adekwatnego wsparcia

Copyright 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. 

PRZECZYTAJ NAJNOWSZE

17 maja 2025
Osoba na wózku przed prywatną placówką opieki

Świadczenie wspierające a pobyt w prywatnych placówkach całodobowej opieki – co trzeba wiedzieć?

Czy osoba z niepełnosprawnością, która mieszka w prywatnym domu opieki, może otrzymać świadczenie wspierające? To pytanie zadaje sobie coraz więcej rodzin i opiekunów – i jak pokazują przepisy, odpowiedź nie jest dla nich korzystna. Mimo że nowe świadczenie miało wspierać osoby z największymi potrzebami, wyklucza ono tych, którzy zdecydowali się – często z konieczności – na całodobową opiekę w placówce prywatnej.

 

Na początku 2024 roku ruszył bowiem nowy instrument wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami – tzw. świadczenie wspierające. Skierowany jest do dorosłych wymagających intensywnej pomocy w codziennym funkcjonowaniu, a jego celem jest częściowe odciążenie ich (i ich bliskich) z kosztów opieki, rehabilitacji czy zaspokajania podstawowych potrzeb.

 

Problem zaczyna się wtedy, gdy osoba z niepełnosprawnością zamieszka w legalnie działającej, prywatnej placówce zapewniającej opiekę całodobową. Jak się okazuje, taki wybór – nawet jeśli finansowany w całości z prywatnych środków – skutkuje utratą prawa do świadczenia. Dlaczego? Co mówią przepisy? I czy są szanse na ich zmianę?

 

 

Kiedy świadczenie nie przysługuje?

 

Zgodnie z artykułem 5 ustawy z 7 lipca 2023 r.  świadczenie wspierające nie przysługuje osobom przebywającym w instytucjach całodobowej opieki. Lista tych miejsc jest jasno określona i obejmuje:

 

  • Domy pomocy społecznej (DPS),

  • Rodzinne domy pomocy,

  • Zakłady opiekuńczo-lecznicze (ZOL) i pielęgnacyjno-opiekuńcze (ZPO),

  • Inne placówki całodobowej opieki działające na podstawie przepisów o pomocy społecznej,

  • A także zakłady karne, poprawcze i inne jednostki penitencjarne.

 

Wyjątek stanowi pobyt w szpitalu – hospitalizacja nie wpływa na prawo do świadczenia.

 

 

Czym są „placówki zapewniające całodobową opiekę”?

 

To m.in. ośrodki (publiczne i prywatne), które oferują opiekę przez całą dobę i działają legalnie – mają zezwolenie wojewody i są wpisane do specjalnego rejestru. Takie placówki mogą być prowadzone przez samorządy, fundacje, ale też firmy prywatne.

 

Co ważne – ustawa nie rozróżnia placówek publicznych od prywatnych. Liczy się sam fakt, że osoba przebywa w instytucji zapewniającej całodobową opiekę. To oznacza, że nawet jeśli pobyt jest w pełni opłacany przez rodzinę, świadczenie nie przysługuje.

 

 

Czy pobyt w prywatnym ośrodku naprawdę wyklucza świadczenie?

 

Tak – i to bez wyjątków. Obecna wersja przepisów nie daje możliwości wypłaty świadczenia wspierającego w czasie, gdy osoba przebywa w całodobowej placówce opieki, nawet jeśli opieka jest finansowana w 100% prywatnie.

 

Rząd uzasadnia to dwoma głównymi argumentami:

 

  • Uniknięcie podwójnego finansowania – świadczenie nie ma dublować wydatków publicznych w instytucjach.

  • Polityka deinstytucjonalizacji – czyli zachęcanie do opieki domowej zamiast systemowej.

 

Jednak w praktyce powoduje to wiele trudnych sytuacji.

 

Głos rodzin i opiekunów

 

Rodziny osób z niepełnosprawnościami zwracają uwagę na absurd: jeśli zatrudnią prywatną opiekunkę do domu, mogą zachować świadczenie. Ale jeśli z braku innej możliwości umieszczą bliskiego w prywatnym domu opieki – tracą prawo do wsparcia. A przecież państwo nie ponosi wtedy żadnych kosztów.

 

Dla wielu rodzin świadczenie mogłoby realnie pomóc w pokryciu opłat rzędu 5000–8000 zł miesięcznie. Obecne przepisy zmuszają niektórych do rezygnacji z profesjonalnej opieki tylko po to, by nie stracić pieniędzy.

 

Co mówią eksperci i organizacje społeczne?

 

Dyrektorzy placówek, organizacje pozarządowe i eksperci są zgodni: świadczenie powinno przysługiwać niezależnie od formy opieki, jeśli osoba spełnia kryteria.

 

Podkreślają, że brak świadczenia nie oznacza, że pensjonariusz nie ponosi kosztów – przeciwnie, często zachowuje tylko niewielki procent swoich dochodów. Równocześnie zwracają uwagę, że system opieki środowiskowej w Polsce nie jest jeszcze na tyle rozwinięty, by był realną alternatywą dla każdego.

 

Stanowisko Rzecznika Praw Obywatelskich

 

RPO oficjalnie wezwał do zmiany przepisów. Zaznaczył, że obecna ustawa:

 

  • Ogranicza prawo do niezależnego życia,

  • Kara osoby z niepełnosprawnością za wybór konkretnej formy opieki,

  • Może naruszać konstytucyjną zasadę równości i Konwencję ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami.

 

Rzecznik rekomenduje, by objąć świadczeniem także osoby przebywające w placówkach w pełni prywatnych, finansowanych bez udziału środków publicznych.

 

Co mówi rząd?

 

Rząd broni przepisów, tłumacząc, że są one elementem szerszej strategii – deinstytucjonalizacji i wspierania opieki w środowisku domowym. Podkreśla też, że pobyt w placówce jest decyzją dobrowolną, a wybór takiej formy opieki oznacza świadomą rezygnację ze świadczenia.

 

Jednocześnie Ministerstwo Rodziny zapowiedziało przegląd działania ustawy po pierwszym roku jej obowiązywania – czyli w 2025 roku. Na tej podstawie mogą zostać podjęte decyzje o zmianach.

 

Interpelacje poselskie i presja społeczna

 

Temat wykluczenia mieszkańców prywatnych placówek trafił do Sejmu. Posłowie, m.in. Katarzyna Osos, złożyli interpelacje domagające się zmiany ustawy. Opisują konkretne przypadki rodzin, które zostały postawione przed trudnym wyborem: świadczenie albo opieka.

 

W interpelacjach podnoszone są argumenty o braku podwójnego finansowania i nierówności wobec prawa. Na razie nie powstał gotowy projekt zmian, ale presja społeczna jest silna – i rośnie.

 

Ilu osób to dotyczy?

 

Problem ma dużą skalę. W Polsce funkcjonuje ponad 2 tysiące placówek opieki całodobowej – publicznych i prywatnych. Liczbę ich mieszkańców szacuje się na ponad 100 tysięcy. Wielu z nich – zwłaszcza ci z najwyższym poziomem potrzeb – spełniałoby warunki przyznania świadczenia wspierającego.

 

Świadczenie może wynosić nawet ponad 4200 zł miesięcznie, co często odpowiada kosztom prywatnej opieki. Gdyby mogło być wypłacane także osobom w prywatnych domach opieki, znacząco odciążyłoby rodziny finansowo.

 

Podsumowanie: czas na zmiany?

 

Dziś przepisy są jasne – osoba przebywająca w całodobowej placówce opieki nie może otrzymywać świadczenia wspierającego, nawet jeśli płaci za wszystko z własnej kieszeni. To rozwiązanie miało promować życie poza instytucjami, ale w praktyce wyklucza najbardziej potrzebujących ze wsparcia.

 

Głosy ekspertów, rodzin, organizacji społecznych i Rzecznika Praw Obywatelskich wskazują jednoznacznie: potrzebna jest zmiana. Zwłaszcza że dla wielu osób placówka to nie wybór z wygody, ale konieczność wynikająca z braku alternatyw.

 

Ministerstwo Rodziny zapowiedziało analizę sytuacji. Od jej wyników mogą zależeć decyzje o zmianach w ustawie. Jeśli dojdzie do nowelizacji, umożliwiającej pobieranie świadczenia także w przypadku prywatnych, pełnopłatnych placówek – będzie to ogromna ulga dla tysięcy rodzin i wyraźny krok w stronę bardziej sprawiedliwego systemu wsparcia.