Szanowni Klienci i Przyjaciele!
Zespół naszej kancelarii regeneruje siły i korzysta z przerwy wakacyjnej — mamy urlop.
Wrócimy do Państwa pełni energii 11 sierpnia 2025 roku. Prosimy o kontakt po tej dacie.
Zespół Lexago
Copyright 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
PRZECZYTAJ NAJNOWSZE
Nowa ustawa o asystencji osobistej dla osób z niepełnosprawnościami to jedno z najważniejszych rozwiązań społecznych ostatnich lat. W Polsce od dawna podkreślano potrzebę systemowego wsparcia, które nie tylko zapewnia opiekę, ale i realnie wzmacnia samodzielność osób z niepełnosprawnościami.
Do tej pory funkcjonował głównie rządowy program asystencji finansowany z Funduszu Solidarnościowego, ale miał on charakter doraźny i zależał od corocznych decyzji budżetowych. Teraz pojawia się szansa na stabilny, systemowy model, który będzie obejmował tysiące osób.
Co istotne – prawo do asystenta nie będzie automatyczne. Zadecyduje o nim wynik w skali potrzeby wsparcia, czyli liczba punktów przyznana w specjalnej decyzji administracyjnej. To rozwiązanie już znamy – podobny system obowiązuje w świadczeniu wspierającym.
Asystent osobisty nie jest opiekunem w tradycyjnym sensie. Jego zadaniem nie jest przejęcie obowiązków osoby z niepełnosprawnością, ale wsparcie jej w codziennym funkcjonowaniu – w taki sposób, by mogła jak najpełniej korzystać z życia społecznego, edukacyjnego i zawodowego.
pomoc w poruszaniu się i przemieszczaniu,
towarzyszenie podczas wizyt lekarskich czy spotkań,
wsparcie w komunikacji,
pomoc w zakupach i sprawach urzędowych,
organizację aktywności społecznych i kulturalnych.
Różnica między opiekunem a asystentem polega na tym, że asystent ma wzmacniać niezależność, a nie wyręczać. To bardziej partner w codziennym życiu niż osoba, która przejmuje kontrolę.
Prawo do korzystania z usług asystenta osobistego będzie zależało od kilku warunków. Ustawa przewiduje, że skorzystają osoby:
w wieku 18–65 lat, posiadające orzeczenie o stopniu niepełnosprawności i uzyskujące minimum 80 punktów w decyzji o potrzebie wsparcia,
młodzież w wieku 13–18 lat – pod warunkiem posiadania orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczenia ze wskazaniami dotyczącymi stałej opieki i współudziału opiekuna.
Osoby starsze, powyżej 65 roku życia, na razie nie zostały objęte ustawą, co budzi kontrowersje i pytania o dalsze kierunki rozwoju systemu.
Nowa ustawa zakłada, że o przyznaniu prawa do asystenta nie zdecyduje samo orzeczenie o niepełnosprawności. Konieczne będzie uzyskanie decyzji o poziomie potrzeby wsparcia, w której kluczowe znaczenie ma liczba punktów.
Jak działa system punktowy?
Punkty przyznawane są na podstawie oceny funkcjonowania danej osoby w codziennych aktywnościach.
Pod uwagę bierze się m.in. zdolność do poruszania się, komunikacji, korzystania z usług publicznych, a także stopień samodzielności w zakresie podstawowych czynności życia codziennego.
Im większe ograniczenia, tym wyższa punktacja.
Minimalne progi punktowe:
W pierwszym etapie (od stycznia 2027 r.) konieczne będzie uzyskanie 90 punktów,
W drugim etapie (od stycznia 2028 r.) próg spadnie do 85 punktów dla osób dorosłych,
Docelowo zakłada się możliwość objęcia wsparciem osób z minimum 80 punktami.
To właśnie decyzja administracyjna ustalająca potrzebę wsparcia stanie się „bramą” do nowego systemu.
Proces wygląda następująco:
Osoba z niepełnosprawnością składa wniosek do Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności.
Powołany zespół dokonuje oceny funkcjonalnej i przyznaje punkty.
Na tej podstawie wydawana jest decyzja administracyjna, w której podana jest liczba punktów.
Decyzja będzie dokumentem kluczowym nie tylko przy przyznaniu asystenta, ale również w kontekście innych świadczeń. Jeśli ktoś nie zgadza się z oceną, będzie miał prawo do odwołania się w trybie administracyjnym.
Rząd zdecydował, że nowe przepisy będą wprowadzane stopniowo, aby uniknąć przeciążenia systemu i zapewnić lepsze przygotowanie instytucjonalne.
Etap I – od 1 stycznia 2027 r.
Asystenta otrzymają osoby w wieku 18–65 lat, które w decyzji uzyskają minimum 90 punktów.
Etap II – od 1 stycznia 2028 r.
Rozszerzenie prawa na osoby dorosłe z minimum 85 punktami.
Włączenie młodzieży w wieku 13–18 lat (na dotychczasowych zasadach).
Osoby przebywające w domach pomocy społecznej lub zakładach opiekuńczo-leczniczych również będą mogły korzystać z asystencji, ale z ograniczeniem – liczba godzin wsparcia zostanie zmniejszona o 75% od 15. dnia pobytu w placówce całodobowej.
Ustawa przewiduje różne zasady dla młodzieży i dorosłych.
Młodzież 13–18 lat: kluczowe są orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności lub ze wskazaniem stałej opieki.
Osoby dorosłe 18–65 lat: tu już punkty odgrywają decydującą rolę.
Brak objęcia ustawą seniorów powyżej 65 roku życia budzi wiele dyskusji. W praktyce wiele starszych osób również potrzebuje wsparcia asystenta, ale ustawodawca zdecydował się na etapowe podejście – być może w przyszłości katalog osób uprawnionych zostanie poszerzony.
Przyznanie prawa do asystenta nie oznacza nielimitowanego wsparcia.
Liczba godzin zostanie określona w decyzji i dostosowana do potrzeb osoby.
W przypadku osób mieszkających w DPS czy ZOL wsparcie będzie zmniejszone o wspomniane 75% po dwóch tygodniach pobytu.
Ustawa przewiduje możliwość elastycznego planowania godzin – tak, aby wsparcie mogło być skoncentrowane np. w czasie aktywności społecznych czy zawodowych.
Do czasu pełnego wdrożenia systemu utrzymany zostanie program rządowy finansowany z Funduszu Solidarnościowego.
Oznacza to, że osoby korzystające obecnie z usług asystenckich nie zostaną pozostawione bez pomocy.
Program pomostowy będzie działał równolegle do momentu, aż nowa ustawa obejmie wszystkie planowane grupy.
większa samodzielność osób z niepełnosprawnościami,
integracja społeczna – możliwość uczestniczenia w wydarzeniach, pracy czy edukacji,
odciążenie rodzin,
zmiana społeczna – wzmocnienie poczucia podmiotowości osób z niepełnosprawnością.
Ograniczona liczba asystentów – konieczne szkolenia i certyfikacja.
Biurokracja – proces przyznawania punktów może być czasochłonny.
Finansowanie – system wymaga stabilnych nakładów budżetowych.
Nowe przepisy mają potencjał, by zmienić sposób postrzegania osób z niepełnosprawnościami w Polsce.
Zwiększenie dostępności do usług asystenckich może ułatwić im podjęcie pracy,
Sprzyjać będzie edukacji włączającej,
Polska zbliży się do europejskich standardów, gdzie asystencja osobista jest traktowana jako prawo człowieka.
1. Kto może zostać asystentem osobistym?
Osobą przeszkoloną, posiadającą kompetencje w zakresie pracy z osobami z niepełnosprawnością.
2. Czy seniorzy powyżej 65 lat skorzystają z ustawy?
Na ten moment – nie.e
3. Jak uzyskać decyzję o punktach wsparcia?
Poprzez złożenie wniosku do odpowiedniego organu - WZON.
4. Czy wsparcie będzie płatne?
Nie, usługa asystenta osobistego będzie finansowana ze środków publicznych.
5. Jak długo ważna jest decyzja o punktach?
Czas ważności będzie określony w samej decyzji.
6. Czy można łączyć wsparcie asystenta z innymi świadczeniami?
Tak, asystencja osobista nie wyklucza innych form pomocy.
Ustawa o asystencji osobistej to ogromny krok w stronę budowy społeczeństwa bardziej otwartego i równościowego. Kluczowe jednak jest to, że o realnym dostępie do usług zadecyduje liczba punktów w decyzji administracyjnej.
To właśnie punkty staną się wyznacznikiem prawa do asystenta, jego zakresu i intensywności wsparcia. W praktyce oznacza to, że sama niepełnosprawność nie wystarczy – konieczne będzie formalne potwierdzenie potrzeb w systemie punktowym.
Jeśli system będzie działał sprawnie, tysiące osób zyskają większą niezależność, a ich rodziny realne odciążenie.