Copyright 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
PRZECZYTAJ NAJNOWSZE
Rozporządzenie określa kryteria i tryb ustalania poziomu potrzeby wsparcia dla osób dorosłych z niepełnosprawnościami.
Poziom potrzeby wsparcia będzie określany na podstawie skali punktowej, w zależności od zdolności osoby niepełnosprawnej do samodzielnego wykonywania określonych czynności lub zadań związanych z codziennym funkcjonowaniem oraz jej wieku.
Decyzje ustalające poziom potrzeby wsparcia będą wydawane przez wojewódzkie zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności.
W projekcie zawarto zasady i tryb powoływania członków zespołu do spraw oceny poziomu wsparcia na poziomie wojewódzkim. Członków tego zespołu powołuje wojewoda na wniosek przewodniczącego, wybierając spośród specjalistów takich jak fizjoterapeuci, psycholodzy, pedagodzy, pielęgniarze i inni.
Kluczowym elementem rozporządzenia jest wprowadzenie jednolitej metodyki oceny poziomu wsparcia. Proces ten obejmuje wykorzystanie formularza, obserwację, wywiad bezpośredni oraz ocenę funkcjonowania osoby niepełnosprawnej. W ocenie uwzględniane są również informacje z kwestionariusza samooceny podane przez osobę, dla której ustalany jest poziom wsparcia.
Przewidziane są również precyzyjne zasady dotyczące terminów i miejsc przeprowadzenia czynności orzeczniczych. Informacje te muszą zostać przekazane zainteresowanej osobie lub jej przedstawicielowi nie później niż 7 dni przed planowaną datą.
Ważnym aspektem jest również sposób ustalania poziomu wsparcia. Proces ten odbywa się kolegialnie, w składach dwuosobowych, a o wyborze specjalisty decyduje przewodniczący wojewódzkiego zespołu orzekającego.
Rozporządzenie zawiera również szczegółowe standardy w zakresie oceny wsparcia oraz regulacje dotyczące kontroli i szkoleń specjalistów.
Pomagamy złożyć wniosek o świadczenie wspierające.
Kryteria punktowe, na podstawie których będzie ustalany poziom potrzeby wsparcia, są podzielone na cztery kategorie:
jedzenie,
ubieranie się,
mycie się,
korzystanie z toalety,
poruszanie się,
komunikacja.
gotowanie,
sprzątanie,
robienie zakupów,
załatwianie spraw urzędowych,
korzystanie z komunikacji publicznej.
poruszanie się po mieście,
poruszanie się po domu,
korzystanie z transportu publicznego.
komunikowanie się z innymi osobami,
korzystanie z usług telekomunikacyjnych,
korzystanie z mediów.
Opublikowanie projektu rozporządzenia spotkało się z mieszanymi opiniami. Z jednej strony, organizacje zrzeszające osoby z niepełnosprawnościami pozytywnie oceniły fakt, że rząd uszczegółowił przepisy ustawy o świadczenie wspierającym. Z drugiej strony, organizacje te wyraziły zaniepokojenie niektórymi zapisami projektu rozporządzenia, które ich zdaniem mogą utrudniać dostęp do świadczenia wspierającego.
Organizacje zrzeszające osoby z niepełnosprawnościami zwracają uwagę, że kryteria punktowe, na podstawie których będzie ustalany poziom potrzeby wsparcia, są zbyt rygorystyczne. Ich zdaniem, w wyniku tego, wiele osób z niepełnosprawnościami może nie zostać zakwalifikowanych do otrzymania świadczenia wspierającego.
Organizacje te krytykują również fakt, że w projekcie rozporządzenia nie przewidziano możliwości odwołania się od decyzji wojewódzkiego zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności.
Przykładowo, osoba z niepełnosprawnością ruchową, która wymaga pomocy w poruszaniu się po mieszkaniu, ale może samodzielnie wykonywać inne czynności, może otrzymać poziom potrzeby wsparcia I. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną, która wymaga pomocy w wykonywaniu czynności dnia codziennego i czynności instrumentalnych codziennego życia, może otrzymać poziom potrzeby wsparcia II. Osoba z niepełnosprawnością wzrokową, która wymaga pomocy w poruszaniu się po mieście i komunikacji z innymi osobami, może otrzymać poziom potrzeby wsparcia III. Osoba z niepełnosprawnością słuchową, która wymaga pomocy w porozumiewaniu się z innymi osobami, może otrzymać poziom potrzeby wsparcia IV.
Obecnie projekt rozporządzenia jest w fazie konsultacji społecznych. Organizacje zrzeszające osoby z niepełnosprawnościami apelują do Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej o uwzględnienie ich uwag w ostatecznym kształcie rozporządzenia. Organizacje te podkreślają, że świadczenie wspierające jest istotnym wsparciem dla osób z niepełnosprawnościami, które pozwala im na samodzielne funkcjonowanie w społeczeństwie.
W związku z krytyką ze strony organizacji zrzeszających osoby z niepełnosprawnościami, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej może rozważyć wprowadzenie następujących zmian w projekcie rozporządzenia:
Zmniejszenie liczby punktów wymaganych do uzyskania każdego poziomu potrzeby wsparcia.
Wprowadzenie możliwości odwołania się od decyzji wojewódzkiego zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności.
Doprecyzowanie kryteriów punktowych, aby były bardziej sprawiedliwe i uwzględniały indywidualne potrzeby osób z niepełnosprawnościami.
Ostateczny kształt rozporządzenia będzie znany po zakończeniu konsultacji społecznych, które potrwają do 14 listopada 2023 r.
Uwagi należy złożyć lub przesłać na adres Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, ul. Nowogrodzka 1/3/5, 00-513 Warszawa, Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych lub na adres e-mail: sekretariat.bon@mrpips.gov.pl
Koordynator:
Krzysztof Kosiński, Dyrektor Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych